Thursday 6 February 2014

CARA MENINGKATKAN HASIL TANAMAN KELAPA SAWIT

Anda mempunyai kebun kelapa sawit???
Adakah hasilnya memuaskan??? Jika tidak.

Sebenarnya anda rugi kerana mempunyai kebun kelapa sawit yang tidak menguntungkan. Ramai pemilik kebun kelapa sawit tidak sedar sebenarnya mereka dalam kerugian.


5 Faktor penyebab anda rugi:



HASIL KURANG 1 TAN/EKAR SEBULAN

Jika hasil sawit anda kurang dari 1 tan seekar sebulan, anda sangat rugi. Tahukah anda tanaman sawit berpotensi untuk mencapai 2.5 tan seekar sebulan pada waktu puncak. Itu adalah hasil ketika waktu puncak. Hasil purata yang anda sepatutnya dapat sepanjang tahun adalah 1.95 tan seekar sebulan atau 57.82 tan/hektar/tahun!

BAJA DIBAWA AIR

Anda perlu keluar duit membeli baja dan membayar upah menabur baja. Tiba-tiba hujan turun dengan lebat. Baja anda tenggelam dan hanyut dibawa air. Rugi duit beli baja dan sedangkan baja yang ditabur tidak berkesan, malah hasil pokok pula menurun.

TIADA RAWATAN POKOK BERMASALAH

Anda mungkin tidak sedar bahawa pokok anda tidak dirawat dengan baik. Pokok kelapa sawit jantan perlu rawatan. Tikus juga merupakan musuh kelapa sawit. Buah yang telah masak akan dimakan oleh tikus. Pokok-pokok ini tdak memberikan hasil dan anda sudah rugi beratus-ratus kilogram buah yang sepatutnya anda dapat dari pada pokok-pokok ini.

PENGGUNAAN RACUN BERLEBIHAN

Tahukah anda tentang kesan racun berlebihan pada hasil sawit anda? Racun berlebihan boleh mematikan sel-sel aktif akar. Apabila sel-sel aktif akar ini mati, baja yang anda berikan tidak dapat diserap dengan baik. Kaedah membersihkan kebun selain meracun adalah dengan membaja.


TIDAK MELABUR UNTUK BAJA

Berapa banyak anda telah melabur untuk membeli baja? Jumlah pelaburan untuk baja anda berkait rapat dengan jumlah hasil yang anda akan dapat. Pokok perlu dibaja asas NPK. Pokok juga memerlukan baja tambahan. 


Dengan pembajaan yang lengkap, buah sawit anda bertambah besar dan bertambah berat. Baja adalah satu pelaburan yang menguntungkan kerana
akan meningkatkan hasil sawit anda berganda-ganda!

2 comments:

  1. Terima kasih kerana menyebarkan ilmu bermanfaat ini dari page Komuniti Pemilik Tanaman Sawit.

    https://www.facebook.com/tanamsawit.wordpress/photos/pb.638490499524031.-2207520000.1395018723./702024366503977

    Bersama-sama memajukan industri sawit Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Kami mengharapkan perkongsian ini dapat memberi kebaikan semua penggungjung blog ini. Terima kasih kepada Komuniti Pemilik Tanaman Sawit.

    ReplyDelete